Top Ad
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
De belangrijkste markten voor traders: DAX
Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • De belangrijkste markten voor traders: DAX

    De DAX is de favoriet onder Duitse traders. Volgens de regelmatige statistieken van de CFD Association is ongeveer 90 procent van alle CFD-transacties op indexen en daarvan is weer ongeveer 80 procent alleen op de DAX (stand december 2016).

    Maar de DAX is niet alleen een populaire onderliggende waarde voor handelaars in Duitsland. Het is ook een van de bekendste indexen in andere Europese landen en de rest van de wereld. De DAX weerspiegelt de koersontwikkeling van de 30 grootste Duitse ondernemingen met de hoogste omzet. Bij de berekening van de index worden deze ondernemingen klassiek gewogen op basis van hun marktkapitalisatie.

    De DAX wordt berekend in 2 varianten: Als een prijsindex en als een prestatie-index. Bijna alle marktdeelnemers beschouwen de koersen van de DAX als een prestatie-index, waarbij de respectieve dividenden van de opgenomen individuele aandelen opnieuw worden geïnvesteerd. Dit is ook de indexvariant die via derivaten wordt verhandeld. Bij de prijsindex daarentegen wordt alleen rekening gehouden met de aandelenkoersen, zodat deze zich in de loop der tijd aanzienlijk slechter ontwikkelt en thans slechts ongeveer de helft van het niveau van de "echte" DAX bedraagt.

    In tegenstelling tot de grote Amerikaanse indexen bestaat de DAX nog niet zo lang. De officiële continue berekening werd pas in juli 1988 ingevoerd. De index werd genormaliseerd op 1000 punten per 31 december 1987. Vandaag, zo'n 30 jaar later, is de prijs meer dan 14 keer hoger.

    De DAX kan met verschillende instrumenten worden verhandeld. Voor professionele kortetermijnhandelaren zijn de Mini-DAX (5 euro per punt) en de grotere DAX future (25 euro per punt) en CFD's, waarmee de positie goed kan worden geschaald (1 euro per punt), geschikt. Bovendien is de spread op de DAX zeer aantrekkelijk met meestal één punt ten opzichte van de puntwaarde. Andere handelsinstrumenten zijn beleggings- en hefboomcertificaten en warrants van de verschillende emittenten.

    Langetermijnbeleggers kunnen beleggen in ETF's op de DAX. Deze moeten de prestatie-index volgen en de opgebouwde dividenden behouden om op lange termijn een zo goed mogelijke prestatie te behalen. Leveraged en short ETF's zijn daarentegen meer geschikt voor traders. Daarnaast kunnen ervaren beleggers gebruik maken van conservatieve optiestrategieën waarbij zij als schrijver streven naar de optiepremie. Net als bij de voornoemde handelsinstrumenten voor handelaars, zijn ervaring en goed risicobeheer ook essentieel om te overleven met opties.

    Daggrafiek DAX (bron WH Selfinvest & Nanotrader)

    DAX 40






    "Ik heb meer dan 9.000 schoten gemist in mijn carrière. Ik heb bijna 300 wedstrijden verloren.
    26 keer werd mij toevertrouwd het winnende schot te nemen en ik miste. Ik heb keer op keer gefaald in mijn leven en dat is waarom ik slaag."


    - Basketbalspeler Michael Jordan -
    Last edited by Leren traden; 08-06-2022, 11:41.
Working...
X