Top Ad
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Netflix-aandeel keldert na verlies van abonnementen voor de eerste keer in tien jaar
Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Netflix-aandeel keldert na verlies van abonnementen voor de eerste keer in tien jaar

    Het aandeel Netflix is gedaald tot het laagste niveau in 30 maanden nadat de streaminggigant voor het eerst in meer dan 10 jaar abonnees verloor.

    Netflix

    Netflix verliest abonnementen


    Netflix heeft het aantal abonnees meer dan tien jaar lang constant zien groeien, maar onthulde gisteravond dat het netto 200.000 abonnees is kwijtgeraakt in het eerste kwartaal van 2022. Het bedrijf slaagde er niet in zoveel nieuwe klanten te werven of bestaande klanten te behouden als het had verwacht.

    Dit zal ook geen eenmalige blip zijn aangezien Netflix waarschuwde dat het verwacht nog eens 2 miljoen abonnees te verliezen in het tweede kwartaal.

    Dat heeft het sentiment rond Netflix sterk veranderd. De streaminggigant had gezegd dat het van plan was om in het eerste kwartaal van 2022 2,5 miljoen abonnees toe te voegen en analisten hadden verwacht dat het in het tweede kwartaal een gelijkaardig cijfer zou opleveren. Het betekent ook een ernstige daling ten opzichte van de 8,3 miljoen netto toevoegingen die in het vierde kwartaal van 2021 werden geboekt.

    Netflix heeft bekendgemaakt dat de omzet in het eerste kwartaal met 9,8% j-o-j is gestegen tot $7,9 miljard en dat de verwaterde winst per aandeel is gedaald tot $3,53, tegen $3,75 een jaar eerder. De omzet bleef net onder de prognoses, maar de winst per aandeel kwam beter uit dan de 2,89 dollar die analisten hadden voorzien. Het bedrijf had met name te kampen met moeilijke vergelijkingscijfers van het jaar ervoor, aangezien de winst in het eerste kwartaal van 2021 meer dan verdubbeld was als gevolg van de explosieve toename van de vraag naar streamingdiensten tijdens de pandemie.

    Waarom begint Netflix abonnees te verliezen?


    Er zijn een aantal redenen waarom Netflix het aantal abonnees voor het eerst heeft zien dalen.

    Ten eerste verloor Netflix ongeveer 700.000 abonnees in het kwartaal na het opschorten van zijn dienst in Rusland als reactie op de invasie van het land in Oekraïne. Belangrijk is dat Netflix 500.000 netto-toevoegingen zou hebben gerapporteerd als dit buiten beschouwing werd gelaten.

    Ten tweede zag Netflix tijdens de pandemie een sterke stijging in de vraag omdat mensen meer tijd besteedden aan het kijken naar inhoud terwijl ze vastzaten in een lockdown. Dat betekende dat Netflix in 2020 en 2021 het aantal nieuwe abonnees zag toenemen, maar dat is nu aan het afbrokkelen aangezien mensen minder tijd doorbrengen met hun tv en weer naar buiten gaan om te socialiseren nu de beperkingen van Covid-19 vervagen.

    Ten derde heeft Netflix in sommige regio's de prijzen verhoogd, wat de aantrekkingskracht van de dienst lijkt te hebben verminderd. Terwijl het abonneebestand in de APAC-regio bleef groeien, waar de gemiddelde inkomsten per lidmaatschap (ARPM) drastisch daalden ten opzichte van het vorige kwartaal, verloor het gebruikers in de VS en Canada, evenals in de LATAM-regio, waar de prijzen steil omhoog gingen. Nog zorgwekkender is wellicht het verlies van zo'n 30.000 abonnees in EMEA, ook al zijn de prijzen daar het afgelopen jaar min of meer gelijk gebleven.

    Netflix zei dat het hoopt de inkomsten in het tweede kwartaal met ongeveer 10% j-o-j te laten groeien omdat hogere prijzen het verlies van abonnees compenseren.
    Budgeting & savings
    Ten slotte beginnen consumenten de broekriem te spannen door de ongebreidelde inflatie en de crisis rond de kosten van levensonderhoud. Mensen zijn nu op zoek naar manieren om geld te besparen in een tijd waarin de prijzen stijgen, en streamingdiensten lijken een van de eerste bezuinigingen te zijn die consumenten op hun budget willen doorvoeren. Veel streamingdiensten kunnen met weinig tot geen opzegtermijn worden opgezegd, waardoor ze een gemakkelijke besparing zijn. Dit zal ook de vrees doen toenemen voor de vraag naar andere diensten zoals Disney+ en Spotify.

    Het feit dat de concurrentie op de videostreamingmarkt toeneemt, betekent ook dat de consument meer keuze heeft dan ooit. Gezinnen bleken bereid om zich op meerdere diensten te abonneren toen zij de traditionele lineaire tv terzijde schoven, maar nu worden zij selectiever door het moeilijkere economische klimaat.

    Kan Netflix de groei van abonnementen en inkomsten versnellen?


    Netflix geeft toe dat het niet alle factoren in de hand heeft die op zijn groei wegen, zoals de adoptiesnelheid van aangesloten televisies en breedband of de toestand van de wereldeconomie die begint te lijden onder trage groei, torenhoge inflatie en het conflict in Oekraïne.

    Het bedrijf heeft echter enkele plannen geschetst om zijn fortuin te keren in de gebieden die het wel controleert. Netflix gelooft dat 222 miljoen betalende huishoudens wachtwoorden delen met maar liefst 100 miljoen extra huishoudens, waaronder 30 miljoen in de kernmarkten in de VS en Canada. Netflix gelooft dat dit een belangrijk gebied is om zich op te richten omdat het betekent dat het al 100 miljoen potentiële nieuwe klanten heeft die de dienst al gebruiken. De uitdaging zal zijn om hen te laten betalen. Netflix is van plan aan manieren te werken om het delen te gelde te maken en heeft gewaarschuwd dat groei in ARPM, inkomsten en kijkcijfers belangrijker zal worden voor zijn prestaties in de toekomst dan ledengroei.

    Volgens berichten in de Wall Street Journal overweegt Netflix een nieuwe, goedkopere dienst op de markt te brengen, die zou worden ondersteund door reclame, in een poging de groei van het aantal abonnementen weer aan te zwengelen.

    Netflix zei dat het de kwaliteit van zijn programmering moet blijven verbeteren om zich van de concurrentie te onderscheiden en dat het zich "concentreert op verhaalontwikkeling en creatieve kwaliteit". Bovendien introduceert het nieuwe functies om het engagement te verbeteren, zoals zijn nieuwe "dubbele duimen omhoog"-tool waarmee kijkers kunnen laten zien waar ze "echt van houden versus gewoon leuk vinden". Het bedrijf wil ook zijn voorsprong in de productie van internationale en regionale inhoud uitbreiden om de aantrekkingskracht over de hele wereld te vergroten. Netflix heeft al veel succes geboekt met de productie van films voor individuele landen of regio's, die vervolgens naar andere markten worden geëxporteerd, zoals Squid Game en Money Heist.

    Netflix

    'Ons doel is om een dubbelcijferige omzetgroei te behouden, het bedrijfsresultaat nog sneller te verhogen (omdat we de marges uitbreiden) en een groeiende positieve vrije cashflow te genereren', aldus Netflix. Het bedrijf streeft ernaar zijn operationele marge dit jaar in lijn te houden met het huidige niveau van 19% tot 20%, zelfs als de groei van het aantal abonnees in 2022 vertraagt. Netflix heeft ook vier opeenvolgende kwartalen cash gegenereerd en rapporteerde een vrije kasstroom van $ 802 miljoen in het eerste kwartaal, wat veel beter was dan de $ 543 miljoen die Wall Street verwachtte, en dit zou in de rest van 2022 moeten doorgaan.

    Wat is de volgende stap voor het aandeel Netflix?


    Het aandeel Netflix kelderde met meer dan 25% in de nabeurshandel na de publicatie van zijn kwartaalresultaten, waardoor het aandeel naar het laagste niveau in 30 maanden daalde op $ 256.

    Als het aandeel onder druk blijft staan, zouden we het verder kunnen zien instorten naar het volgende steunniveau dat teruggaat tot september 2019 op $252. Daaronder zou het een dieptepunt van drie en een half jaar kunnen zien op $231.

    De verkoopgolf heeft de RSI teruggeduwd naar het oververkochte gebied, hoewel er nog steeds een bullish RSI divergentie is aangezien de aandelenkoers is gedaald naar nieuwe dieptepunten ondanks het feit dat de RSI is gestegen vanaf het laagste punt in januari. Dit wordt versterkt door het feit dat de handelsvolumes de voorbije vijf dagen een opmerkelijke stijging vertoonden, met volumes die vandaag meer dan driemaal hoger lagen dan het 100-daags gemiddelde.

    Als de selloff overtrokken mocht blijken, zouden we Netflix kunnen zien herstellen richting de vorige 2022-laag van $330 alvorens het zich kan richten op het heroveren van de 50-daagse sma, die momenteel op $369 staat en de voorbije vijf maanden een plafond voor het aandeel is geweest.

    Netflix Daggrafiek (bron Tradingview)

    Netflix 1D

    Test het gratis demo account

    Wenst u VS aandelen te verhandelen? Wij bevelen aan:
    • Ga naar www.whselfinvest.com en probeer een demo of open een rekening.
    • Gebruik de TradeWizard in het NanoTrader platform om uw eerste order te plaatsen.
    • Bescherm uw posities met automatische bracket orders


    Last edited by SignalRadar; 22-04-2022, 08:22.
Working...
X