Intel heeft een beursgang aangevraagd voor de zelfrijdende auto-afdeling Mobileye. Dit wordt één van de grootste beursgangen van 2022. Ontdek alles wat we nu al weten over Mobileye in de aanloop naar de beursgang.
Wat weten we over de beursgang van Mobileye?Mobileye heeft een aanvraag ingediend om naar de beurs te gaan in de VS. Er zijn momenteel zeer weinig details bekend over de beursgang, aangezien Intel het aantal aangeboden aandelen, de aankoopprijs of de datum van de beursgang niet heeft bekendgemaakt.
Het is de tweede keer dat Mobileye een beursnotering krijgt - nadat het in 2017 van de New York Stock Exchange werd gehaald toen het door Intel werd gekocht. Het besluit om Mobileye naar de beurs te brengen maakt deel uit van Intels strategie om zijn kernactiviteiten een impuls te geven, aangezien het geld van de verkoop naar Intel zal gaan en zal worden gebruikt om meer chipfabrieken te bouwen. Na de beursnotering zal ook Intels mobiliteitsdienst Moovit - overgenomen in 2020 - worden overgeheveld naar Mobileye.
Verwacht wordt dat de beursgang van Mobileye een populaire beursgang zal worden vanwege de groeiende interesse in technologie voor bestuurdersloze auto's.
De meeste beursgangen die naar verwachting begin 2022 zouden plaatsvinden, zijn uitgesteld als gevolg van de volatiliteit van de aandelenmarkten en de aanhoudende crisis tussen Rusland en Oekraïne. Als de beursgang van Mobileye een succes wordt, kunnen de sluizen weer opengaan. Als de beursgang tegenvalt, zal de markt voor nieuwe beursintroducties waarschijnlijk bevroren blijven.
Toen Mobileye voor het laatst werd gewaardeerd, tijdens de overname door Intel in 2017, was het bedrijg nog 15,3 miljard $ waard voor de koper. Voor de koop handelde het vrij op de NYSE met een totale marktkapitalisatie van rond de $ 10,5 miljard.
De filosofie van Mobileye is dat "als een mens een auto kan besturen op basis van visie alleen - dan een computer dat ook". Bijna twee decennia maakte Mobileye mee van de eerste waarnemingscamera's met menselijk 'verstand'. Ondertussen is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldleider op dit gebied. Bijna elke autofabrikant - behalve Tesla - heeft reeds een model in zijn gamma dat voor een deel Mobileye's camerasensoren gebruikt.
Verwacht wordt dat het bedrijf zich ook meer en meer zal gaan bezighouden met complete bestuurderloze systemen. Het productgamma van het bedrijf is ontworpen om te voldoen aan de eisen voor zowel mobility-as-a-service (MaaS) programma's - dat zijn openbaar toegankelijke vervoersmiddelen zoals de Robotaxi, een bestuurdersloze taxi - als traditionele consumentenvoertuigen.
Naast eigen technologie verzamelt Mobileye ook gegevens van de auto's waarin hun software is ingebouwd. Gegevens zijn van vitaal belang voor de prestaties van auto's in een AI-gedreven wereld, en naar verluidt beschikt Mobileye over meer rijgegevens dan al zijn concurrenten! Knowledge is power.
In december 2021 had Mobileye een recordaantal van 41 nieuwe contracten gesloten met meer dan 30 toonaangevende autofabrikanten wereldwijd. Tot de klanten van Mobileye behoren momenteel heel wat grote namen in de automobielindustrie, zoals BMW, Audi, Volkswagen, Nissan, Honda en General Motors.
Het bedrijf heeft ook meerdere deals binnengehaald voor Robotaxi-diensten, evenals ontwerpen voor de productie van commerciële voertuigen voor Mobileye's zelfrijdende systeem dat in 2024 van start gaat.
Einde van deel 1. Meer in de volgende post.
Wat weten we over de beursgang van Mobileye?Mobileye heeft een aanvraag ingediend om naar de beurs te gaan in de VS. Er zijn momenteel zeer weinig details bekend over de beursgang, aangezien Intel het aantal aangeboden aandelen, de aankoopprijs of de datum van de beursgang niet heeft bekendgemaakt.
Het is de tweede keer dat Mobileye een beursnotering krijgt - nadat het in 2017 van de New York Stock Exchange werd gehaald toen het door Intel werd gekocht. Het besluit om Mobileye naar de beurs te brengen maakt deel uit van Intels strategie om zijn kernactiviteiten een impuls te geven, aangezien het geld van de verkoop naar Intel zal gaan en zal worden gebruikt om meer chipfabrieken te bouwen. Na de beursnotering zal ook Intels mobiliteitsdienst Moovit - overgenomen in 2020 - worden overgeheveld naar Mobileye.
Verwacht wordt dat de beursgang van Mobileye een populaire beursgang zal worden vanwege de groeiende interesse in technologie voor bestuurdersloze auto's.
Wanneer vindt de beursgang van Mobileye plaats?
Er is geen vaste datum voor de beursgang van Mobileye. De streefdatum is medio 2022. In het persbericht van Intel staat dat de beursgang zal plaatsvinden "nadat de SEC haar beoordelingsproces heeft voltooid, afhankelijk van de marktsituatie en andere voorwaarden.”De meeste beursgangen die naar verwachting begin 2022 zouden plaatsvinden, zijn uitgesteld als gevolg van de volatiliteit van de aandelenmarkten en de aanhoudende crisis tussen Rusland en Oekraïne. Als de beursgang van Mobileye een succes wordt, kunnen de sluizen weer opengaan. Als de beursgang tegenvalt, zal de markt voor nieuwe beursintroducties waarschijnlijk bevroren blijven.
Hoeveel is Mobileye waard?
Mobileye zou volgens Reuters en andere media die over de beursgang berichten 50 miljard $ waard zijn, maar door de aanhoudende marktvolatiliteit kan dit nog sterk veranderen tegen de tijd dat de beursnotering plaatsvindt.Toen Mobileye voor het laatst werd gewaardeerd, tijdens de overname door Intel in 2017, was het bedrijg nog 15,3 miljard $ waard voor de koper. Voor de koop handelde het vrij op de NYSE met een totale marktkapitalisatie van rond de $ 10,5 miljard.
Wat doet Mobileye precies?
Mobileye is een leverancier van computervisiesystemen voor de automobielindustrie. Het bedrijf ontwikkelt gepatenteerde technologie om met behulp van camerasystemen zelfrijdende auto's te helpen, met functies zoals rijstrookassistentie en intelligente cruisecontrol.De filosofie van Mobileye is dat "als een mens een auto kan besturen op basis van visie alleen - dan een computer dat ook". Bijna twee decennia maakte Mobileye mee van de eerste waarnemingscamera's met menselijk 'verstand'. Ondertussen is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldleider op dit gebied. Bijna elke autofabrikant - behalve Tesla - heeft reeds een model in zijn gamma dat voor een deel Mobileye's camerasensoren gebruikt.
Verwacht wordt dat het bedrijf zich ook meer en meer zal gaan bezighouden met complete bestuurderloze systemen. Het productgamma van het bedrijf is ontworpen om te voldoen aan de eisen voor zowel mobility-as-a-service (MaaS) programma's - dat zijn openbaar toegankelijke vervoersmiddelen zoals de Robotaxi, een bestuurdersloze taxi - als traditionele consumentenvoertuigen.
Naast eigen technologie verzamelt Mobileye ook gegevens van de auto's waarin hun software is ingebouwd. Gegevens zijn van vitaal belang voor de prestaties van auto's in een AI-gedreven wereld, en naar verluidt beschikt Mobileye over meer rijgegevens dan al zijn concurrenten! Knowledge is power.
Hoe verdient Mobileye geld?
Mobileye's voornaamste bron van inkomsten is zijn systeem-op-chip technologie - EyeQ - wat een microchip is die alle noodzakelijke componenten bevat van een computer of een bepaald systeem, in dit geval autonome voertuigen. In 2021 verscheepte Mobileye zijn 100 miljoenste EyeQ.In december 2021 had Mobileye een recordaantal van 41 nieuwe contracten gesloten met meer dan 30 toonaangevende autofabrikanten wereldwijd. Tot de klanten van Mobileye behoren momenteel heel wat grote namen in de automobielindustrie, zoals BMW, Audi, Volkswagen, Nissan, Honda en General Motors.
Het bedrijf heeft ook meerdere deals binnengehaald voor Robotaxi-diensten, evenals ontwerpen voor de productie van commerciële voertuigen voor Mobileye's zelfrijdende systeem dat in 2024 van start gaat.
Is Mobileye winstgevend?
De totale bedrijfsopbrengsten van Mobileye bedroegen 460 miljoen $, een stijging van 219 miljoen $ ten opzichte van 2020. De omzet in 2021 tike af op 1.386 miljoen $, wat een stijging van 419 $ miljoen was ten opzichte van 2020. De de verbetering van de wereldwijde voertuigproductie, het herstel na de COVID-19 pandemie en de toenemende integratie van geavanceerde rijhulpsystemen waren de redenen voor deze mooie sprong.Einde van deel 1. Meer in de volgende post.
"I believe in analysis and not forecasting."
- Nicolas Darvas
- Nicolas Darvas
Comment