Top Ad
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hoe nu verder met de koers van het aandeel Aston Martin?
Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hoe nu verder met de koers van het aandeel Aston Martin?

    Aston Martin is op de weg naar herstel, maar heeft het genoeg brandstof in de tank om de aandeelhouders niet om meer geld te hoeven vragen?


    Wanneer zal Aston Martin de jaarcijfers bekendmaken?

    Aston Martin zal in de ochtend van woensdag 23 februari de voorlopige jaarresultaten over 2021 bekendmaken.


    Aston Martin voorbeschouwing boekjaar winsten

    Aston Martin heeft al bekendgemaakt dat de leveringen aan autodealers in het afgelopen jaar met 82% zijn gestegen tot 6.182 eenheden, waarmee de doelstelling van 6.000 eenheden is overtroffen. Daaronder bevonden zich 3.001 DBX-eenheden in het eerste volledige productiejaar van het model, dat volgens het bedrijf ongeveer 20% van de markt voor luxe SUV's heeft veroverd.

    Aston Martin VanquishBelangrijk is dat autodealers de DBX- en GT/Sport-modellen sneller verkopen dan Aston Martin ze levert - een belangrijke beslissing die zorgt voor schaarste om het luxemerk intact te houden en de vraag naar Aston Martin-auto's op peil te houden, terwijl ook het prijsstellingsvermogen wordt versterkt. Aston Martin heeft zich erop toegelegd deze dynamiek van vraag en aanbod weer in evenwicht te brengen, nadat het te kampen had met een overaanbod van auto's bij de dealers.

    De herbalanceringsinspanning, gekoppeld aan een grotere marketinginspanning rond de laatste James Bond-film en het nieuwe Aston Martin Formule 1-team van Cognizant, heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de kracht van het merk van de onderneming en tot hogere prijzen en een grotere vraag. Het Formule 1-team heeft de belangstelling voor het merk bijzonder goed aangewakkerd, vooral in de VS en China.

    Volgens een Bloomberg-consensus verwachten analisten dat de jaaromzet met meer dan 80% j-o-j zal stijgen tot 1,1 miljard dollar en dat het bedrijf zal uitkomen op een aangepaste Ebitda - de belangrijkste winstindicator van het bedrijf - van 150,2 miljoen pond, na het verlies van 70,1 miljoen pond dat in 2020 werd geboekt. Aston Martin zal naar verwachting voor het vierde achtereenvolgende jaar in de rode cijfers blijven, hoewel het verlies vóór belastingen op jaarbasis naar verwachting zal afnemen van 466,0 miljoen pond tot 238,2 miljoen pond.

    Belangrijk is dat de autofabrikant vorige maand gedwongen werd 15 miljoen pond te bezuinigen op zijn jaarlijkse aangepaste Ebitda-doelstelling voor 2021 nadat er minder Valkyrie-modellen werden geleverd dan verwacht. De leveringen begonnen in het vierde kwartaal na verschillende langdurige vertragingen, maar slechts 10 van hen werden verscheept voor het einde van 2021 in vergelijking met de 30 waarop de markten hoopten - hoewel dit een timingkwestie is en meer leveringen en inkomsten naar 2022 zou moeten duwen om de vooruitzichten voor 2022 te helpen ondersteunen.

    Aston Martin heeft geen inzicht gegeven in wat we tot 2022 kunnen verwachten, maar zijn doelstellingen worden geschraagd door de ambitie om tegen 2024/25 10.000 groothandelsunits per jaar te verschepen, meer dan £ 2 miljard aan jaaromzet en £ 500 miljoen aan aangepaste Ebitda te leveren.
    Aston Martin Logo
    In de tussentijd zullen beleggers gerustgesteld willen worden dat Aston Martin over de middelen beschikt om zichzelf in stand te houden terwijl het verliesgevend blijft, zonder dat het opnieuw aandeelhouders hoeft aan te spreken voor financiering, na verschillende kapitaalverhogingen te hebben uitgevoerd sinds het in 2018 naar de beurs ging en bijdroeg aan de sterke daling van de aandelenkoers sinds de beursintroductie.

    Het bedrijf gaf in de eerste negen maanden van 2021 meer geld uit dan het genereerde en die trend zal zich naar verwachting in 2022 en daarna voortzetten. Zo voorspellen analisten momenteel dat Aston Martin in 2022 ongeveer £269 miljoen aan operationele cashflow kan genereren, maar £319 miljoen alleen al aan kapitaaluitgaven zal uitgeven. Bovendien zullen de uitgaven naar verwachting stijgen naarmate Aston Martin zijn reeks sportauto's opfrist en vorderingen maakt op weg naar zijn ambitie om tegen 2025/26 hybride of elektrische versies van al zijn modellen aan te bieden en tegen 2030 meer dan 90% van zijn voertuigen elektrisch te laten rijden. Met dit in het achterhoofd had Aston Martin 495 miljoen pond cash op de bank en heeft het weinig ruimte om meer schulden op de balans te zetten. Eind september bedroeg de nettoschuld £808,6 miljoen, meer dan een jaar geleden, maar nog steeds onder het niveau van voor de pandemie.


    Wat is de volgende stap voor de koers van het AML-aandeel?

    Het aandeel Aston Martin vertoont sinds augustus een dalende trend en noteert momenteel op 1.099 pence, het laagste niveau in 15 maanden. De bearish RSI en het feit dat het 50-daags voortschrijdend gemiddelde onder de 100-daags sma blijft (die op zijn beurt onder de 200-daags sma ligt), suggereert dat er ruimte is voor aandelen om lager te dalen. Deze prijs, die ook begin november 2020 als een belangrijk weerstandsniveau naar voren kwam, moet standhouden om te voorkomen dat de deur wordt geopend naar onder de 1.000p, maar het is vandaag al getest door verkopers.

    De 50-daagse sma, die momenteel op 1.253p staat, heeft bijna vijf maanden lang bewezen een plafond te zijn voor aandelen en is het eerste opwaartse doel dat het aandeel moet doorbreken om een signaal te zijn voor een materiële beweging naar de hoogste slotkoers van 2022 van 1.401p, in lijn met de 100-daagse SMA.

    Daggrafiek Aston Martin Lagonda (bron: TradingView)

    Aston Martin aandeel koers






    “De prijs van een grondstof zal nooit naar nul gaan. Wanneer u in grondstoffenfutures belegt, koopt u geen stuk papier dat aangeeft dat u een immaterieel stuk bedrijf bezit dat failliet kan gaan.”

    - Belegger Jim Rogers -
    Last edited by SignalRadar; 22-02-2022, 16:36.
Working...
X