Doordat overheden elektrische voertuigen (EV) agressief subsidiëren, is de verkoop ervan in 2021 met 98% gestegen. Toch wordt nog steeds geschat dat EV slechts 7% tot 30% van het wereldwijde wagenpark zullen uitmaken tegen 2030.
Vooral de Amerikaanse EV-producenten (Tesla, Rivian, Lucid, Nikola...) hebben duizelingwekkende waarderingen, ondanks het feit dat ze, met uitzondering van Tesla, pas in 2022 met grootschalige productie beginnen. Hun Chinese rivalen – allen beursgenoteerd in de VS – (NIO, XPeng en Li Auto) zijn redelijker gewaardeerd.
Dit is wat er in 2022 zal gebeuren in de EV markt:
Vooral de Amerikaanse EV-producenten (Tesla, Rivian, Lucid, Nikola...) hebben duizelingwekkende waarderingen, ondanks het feit dat ze, met uitzondering van Tesla, pas in 2022 met grootschalige productie beginnen. Hun Chinese rivalen – allen beursgenoteerd in de VS – (NIO, XPeng en Li Auto) zijn redelijker gewaardeerd.
Dit is wat er in 2022 zal gebeuren in de EV markt:
- Het is moeilijk om de torenhoge waarderingen van de Amerikaanse autobouwers te rechtvaardigen. Niettemin, als ze hun productie- en verkoopsopbjectieven halen, is een nieuwe stevige hausse van EV-aandelenkoersen in 2022 waarschijnlijk.
- Er zullen verschillende EV IPO's worden gelanceerd.
- De markt is zeer competitief. Veel EV start-ups zullen waarschijnlijk niet overleven of opgeslorpt worden.
- NIO en XPeng lanceren zich op de Europese markt.
- De traditionele autobouwers zijn zeker niet uitgeschakeld. Behalve Tesla's worden alle EV bestsellers geproduceerd door traditionele autobouwers. In 2022 brengen ze veel nieuwe modellen uit.
- Traditionele autobouwers die er niet in slagen zich aan te passen, zullen vanaf 2030 over kop gaan.
- Apple en Amazon storten zich ook op de markt.