De door Investui gebruikte markteffecten worden ondersteund door academisch onderzoek uit betrouwbare bronnen. Veel van deze artikelen zijn in het Engels. In dit forum maken wij van de gelegenheid gebruik om anderstalige artikelen in het Nederlands samen te vatten en een overzicht te geven van de belangrijkste conclusies. Vandaag: "An anatomy of calendar effects" door Laurens Swinkels, Erasmus School of Economics en Robeco Investments.
Daartoe worden de vijf seizoensgebonden factoren in de studie als volgt gedefinieerd:
Om de correlaties van de afzonderlijke effecten te ontrafelen, gebruiken de onderzoekers een regressiegebaseerde aanpak met interactie effecten. In de regressie worden alle vijf kalendereffecten tegelijk op onderlinge afhankelijkheid onderzocht. Dit maakt het mogelijk de onafhankelijke significantie van elk effect uit te zoeken.
Meer informatie over Investui?
Schrijf u in voor het volgende gratis Investui webinar.
Registreer hier voor een gratis demo rekening.
Open een rekening in 10 minuten.
In het onderzoek komen de onderzoekers tot de verbazingwekkende conclusie dat het Halloween-effect en het TOM-effect de enige seizoensgebonden kenmerken zijn die op geïsoleerde dagen significant winstgevend zijn. Bovendien reduceren zij de andere drie effecten volledig tot nul. De onderzoekers berekenen overeenkomstige aandelenpremies, d.w.z. rendementen die hoger liggen dan de 30-daagse T-bill rentevoet. Deze bedragen 7,2% voor de perioden waarin het Halloween- of TOM-effect aanwezig is. In schril contrast daarmee bedraagt de premie voor alle andere perioden slechts -2,8%.
Het lage aantal significante resultaten zou te wijten kunnen zijn aan de variatie van de kalenderpatronen of het gebruik van de effecten door (te)veel marktdeelnemers. Om de economische betekenis te bepalen, passen de onderzoekers een Monte Carlo-simulatie toe. Het enige economisch winstgevende effect is de TOM voor de S&P 500. De cumulatieve nettowinst van kopen op de laatste handelsdag van de maand en verkopen op de volgende handelsdag (beide tegen de slotkoers) bedraagt 27,54%.
Ze onderzoeken dezelfde patronen ook op andere internationale aandelenmarkten in het VK, Duitsland, Frankrijk en Japan, waar de resultaten telkens zeer gelijklopend zijn. In het algemeen komt hieruit een basispatroon op de markten naar voren waarbij de rendementen in het midden van de maand of het jaar meestal laag zijn en hoog bij de keerpunten van de maanden of jaren - waarschijnlijk ook als gevolg van de stemming van de marktdeelnemers.
Conclusie:
Het Halloween- en het TOM-effect zijn de twee belangrijkste seizoensgebonden factoren. Het januari-effect is op zichzelf al zwak en voor het weekend- en vakantie-effect is het van cruciaal belang dat zij samenvallen met het Halloween- of TOM-effect.

Grafiek: prestaties van de afzonderlijke seizoensgebonden strategieën. Afzonderlijk genereren de effecten van de maandwisseling en Halloween de hoogste rendementen, terwijl de effecten van januari en de feestdagen de slechtste resultaten opleveren.
Bron: Swinkels, L. (2011), Anatomy of Calendar Effects, Erasmus School of Economics en Robeco Investments, blz. 23.
Open uw beheerde rekening online in 10 minuten.
Met vriendelijke groet,
Evelyn
Alle resultaten van de referentierekeningen.
Alle live posities vindt u hier.
De gebruikte markteffecten worden ondersteund door academisch onderzoek
Eenvoudige, op kalender gebaseerde beleggingsstrategieën fascineren onderzoekers en beleggers al tientallen jaren. In het verleden hebben diverse studies empirisch bewijs geleverd voor seizoensgebonden effecten, waarbij het onderzoek zich toespitste op de volgende vijf effecten:- Halloween effect: Bouman en Jacobsen (2002) en Jacobsen en Visaltanachoti (2009).
- januari effect: Haug en Hirschey (2006)
- Turn of the month (TOM): Lakonishok en Smidt (1988)
- Weekend effect: Cross (1973)
- Vakantie effect: Ariel (1990)
Daartoe worden de vijf seizoensgebonden factoren in de studie als volgt gedefinieerd:
- Halloween effect: 1 november tot 30 april
- januari effect: 1 tot 31 januari.
- TOM: laatste handelsdag van de maand tot en met de vierde handelsdag van de volgende maand
- Weekend-effect: op vrijdag
- Vakantie-effect: elke handelsdag vóór Amerikaanse feestdagen.
Om de correlaties van de afzonderlijke effecten te ontrafelen, gebruiken de onderzoekers een regressiegebaseerde aanpak met interactie effecten. In de regressie worden alle vijf kalendereffecten tegelijk op onderlinge afhankelijkheid onderzocht. Dit maakt het mogelijk de onafhankelijke significantie van elk effect uit te zoeken.
Meer informatie over Investui?
Schrijf u in voor het volgende gratis Investui webinar.
Registreer hier voor een gratis demo rekening.
Open een rekening in 10 minuten.
In het onderzoek komen de onderzoekers tot de verbazingwekkende conclusie dat het Halloween-effect en het TOM-effect de enige seizoensgebonden kenmerken zijn die op geïsoleerde dagen significant winstgevend zijn. Bovendien reduceren zij de andere drie effecten volledig tot nul. De onderzoekers berekenen overeenkomstige aandelenpremies, d.w.z. rendementen die hoger liggen dan de 30-daagse T-bill rentevoet. Deze bedragen 7,2% voor de perioden waarin het Halloween- of TOM-effect aanwezig is. In schril contrast daarmee bedraagt de premie voor alle andere perioden slechts -2,8%.
Het lage aantal significante resultaten zou te wijten kunnen zijn aan de variatie van de kalenderpatronen of het gebruik van de effecten door (te)veel marktdeelnemers. Om de economische betekenis te bepalen, passen de onderzoekers een Monte Carlo-simulatie toe. Het enige economisch winstgevende effect is de TOM voor de S&P 500. De cumulatieve nettowinst van kopen op de laatste handelsdag van de maand en verkopen op de volgende handelsdag (beide tegen de slotkoers) bedraagt 27,54%.
Ze onderzoeken dezelfde patronen ook op andere internationale aandelenmarkten in het VK, Duitsland, Frankrijk en Japan, waar de resultaten telkens zeer gelijklopend zijn. In het algemeen komt hieruit een basispatroon op de markten naar voren waarbij de rendementen in het midden van de maand of het jaar meestal laag zijn en hoog bij de keerpunten van de maanden of jaren - waarschijnlijk ook als gevolg van de stemming van de marktdeelnemers.
Conclusie:
Het Halloween- en het TOM-effect zijn de twee belangrijkste seizoensgebonden factoren. Het januari-effect is op zichzelf al zwak en voor het weekend- en vakantie-effect is het van cruciaal belang dat zij samenvallen met het Halloween- of TOM-effect.
Grafiek: prestaties van de afzonderlijke seizoensgebonden strategieën. Afzonderlijk genereren de effecten van de maandwisseling en Halloween de hoogste rendementen, terwijl de effecten van januari en de feestdagen de slechtste resultaten opleveren.
Bron: Swinkels, L. (2011), Anatomy of Calendar Effects, Erasmus School of Economics en Robeco Investments, blz. 23.
Open uw beheerde rekening online in 10 minuten.
Met vriendelijke groet,
Evelyn
Alle resultaten van de referentierekeningen.
Alle live posities vindt u hier.