Top Ad
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Tsjechische Nationale Bank laat tarieven ongewijzigd ondanks sterke inflatie: USD/CZK
Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tsjechische Nationale Bank laat tarieven ongewijzigd ondanks sterke inflatie: USD/CZK

    De Tsjechische Nationale Bank liet de rente eerder vandaag ongewijzigd op 7%. Sommige analisten zagen de kans op een renteverhoging met maar liefst 50 basispunten toenemen, aangezien de centrale bank de rente sinds juni 2021 met 675 basispunten heeft verkrapt. Bovendien zei de Tsjechische Nationale Bank dat ze alle beschikbare instrumenten zou inzetten om de excessieve volatiliteit van de Koruna in te dammen. Uit de op 13 juli gepubliceerde CPI van juni bleek dat de inflatie met 17,2% j-o-j was gestegen tot het hoogste peil sinds december 1993, omdat de voedsel- en energieprijzen bleven stijgen! De CPI voor Tsjechië van juli wordt volgende week bekendgemaakt. Het voorlopige bbp voor het tweede kwartaal daalde echter van 0,9% in het eerste kwartaal tot 0,2%, hoewel analisten hadden gerekend op -0,4%.

    De USD/CZK beweegt hoger in een oplopend wigpatroon sinds midden februari, toen Rusland troepen begon op te bouwen aan de grens met Oekraïne. Op de dag van de invasie steeg USD/CZK met meer dan 2%. In de loop van de volgende 6 dagen bewoog het opkomende marktpaar van een dieptepunt van 21.9563 naar een hoogtepunt van 23.9246, een stijging van bijna 9.3%. De prijs bleef net onder de horizontale resistance op de highs van juni 2020 bij 23.9981. Het pair trok daarna terug, maar begon hogere highs en hogere lows te maken en vormde een stijgende wig. Op 12 juli bereikte USD/CZK het hoogste level sinds de week van 25 mei 2020, toen het pair op bijkomende horizontale resistance stuitte. USD/CZK handelt momenteel bij het 61.8% Fibonacci retracement level van de highs van maart 2020 tot de lows van 25 mei 2021, bij 24.0297. Merk op hoe de koers 3 hogere highs maakte terwijl de RSI 3 lagere highs maakte, net zoals we zagen bij AUD/NZD. Dit is een teken dat USD/CZK klaar zou kunnen zijn voor een pullback.

    Daggrafiek USD/CZK (bron TradingView)

    USD/CZK 1D


    De verwachting is dat de koers lager zal breken uit een stijgende wig. Het doel voor het patroon is een 100% retracement, dat in dit geval ligt bij 21.1523. Om daar te komen, zal de koers echter eerst door de onderste trendlijn van de oplopende wig moeten bij 23.8100 en vervolgens door horizontale steun bij 22.9325 en 22.2692. Echter, wanneer USD/CZK zich juist terugtrekt in een uptrend, ligt het eerste weerstandsniveau bij de highs van 12 juli en de voorafgaande weerstand bij 24.6469. Wanneer de koers verder stijgt, ligt het volgende weerstandsniveau bij de bovenste trendlijn van het patroon, bij 25.2000.

    De Tsjechische Nationale Bank liet de rente vandaag ongewijzigd op 7%, ondanks de laatste inflatie van 17,2% j-o-j. Zal de USD/CZK hoger blijven bewegen? Dat zou kunnen, maar misschien moet het wachten tot na de inflatiecijfers van juli volgende week. En vergeet de stijgende wig en het prijs/RSI patroon niet. Als de koers onder de onderste trendlijn van de wig breekt, zou het 100% van de beweging kunnen herstellen!





    "Ik heb meer dan 9.000 schoten gemist in mijn carrière. Ik heb bijna 300 wedstrijden verloren.
    26 keer werd mij toevertrouwd het winnende schot te nemen en ik miste. Ik heb keer op keer gefaald in mijn leven en dat is waarom ik slaag."


    - Basketbalspeler Michael Jordan
Working...
X