Top Ad
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Valutapaar van de week: USD/RUB
Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valutapaar van de week: USD/RUB

    Traders moeten voorzichtig zijn, want USD/RUB kan in beide richtingen sterk bewegen op de krantenkoppen over Rusland/Oekraïne.

    Vorige week kwam de Amerikaanse CPI voor januari hoger uit dan verwacht: 7,5% j-o-j tegenover 7,3% j-o-j verwacht en 7,0% j-o-j in december. Dit was de hoogste waarde sinds februari 1982! De kern CPI, die de volatiele voedsel- en energiecomponenten uitsluit, bedroeg 6% j-o-j tegenover 5,5% j-o-j in december. De markten rekenden onmiddellijk met een kans van 50% op een verhoging met 50 basispunten tijdens de bijeenkomst in maart. Later zei James Bullard, voorzitter van de St Louis Fed, dat hij voorstander is van een verhoging met 100 basispunten tegen 1 juli. Dit impliceert een verhoging met 50 basispunten tijdens een van de FOMC-vergaderingen vóór die datum OF een verhoging tussen de vergaderingen in. De markten gingen onmiddellijk uit van een 100% kans op een verhoging met 50 basispunten tijdens de komende vergadering in maart, maar zijn sindsdien teruggevallen tot ongeveer 65%. Maandagmorgen was Bullard weer op de radio en herhaalde hij dit havikistische sentiment. Verschillende andere Fed-leden hebben echter ook gesproken, waaronder Daly en George, die het haviksgevoel wat afzwakten en aangaven dat er weinig kans is op een verhoging tussen de vergaderingen in.

    De situatie met betrekking tot een Russische invasie in Oekraïne is zeer veranderlijk en beïnvloedt het risico. De VS heeft alle burgers gezegd dat ze Oekraïne onmiddellijk moeten verlaten en dat een aanval op handen is. Vanaf dit weekend meldden berichten uit de VS dat Poetin plannen had gecommuniceerd om woensdag Oekraïne binnen te vallen. Maandag zei de Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavrov echter dat hij een uitweg ziet met besprekingen en stelde hij voor om diplomatiek verder te gaan. Poetin zei: " In orde " en heeft in principe zijn goedkeuring gehecht aan het ontwerp over het antwoord van Rusland op de veiligheidsgaranties, aldus de RIA. De Duitse bondskanselier Scholz gaat vandaag naar Oekraïne en morgen naar Rusland, waarbij hij opmerkte dat hij Poetin zal onderstrepen dat een eventuele invasie zware economische gevolgen zal hebben. Blijf alert want er komen meerdere keren per dag nieuwe krantenkoppen.

    USD/RUB bewoog mee met het risk-on, risk-off thema, geassocieerd met de krantenkoppen over een Russische invasie in Oekraïne. Verwacht dat dit de hele week zo zal blijven. Er zijn echter gebieden op de chart aan te wijzen waar de prijs zou kunnen pauzeren of omkeren. Op het daily timeframe bevond USD/RUB zich in een symmetrische driehoek sinds de highs in maart 2020 bear 83.15. Het pair trok zich terug tot het 61.8% Fibonacci level vanaf de lows van januari 2020 tot de highs van maart 2020 nabij 69.24. USD/RUB veerde vervolgens in januari op boven de neerwaartse toptrendline van de driehoek (groene lijn) en trok vorige week terug om de lijn te hertesten.

    Dafgrafiek USD/RUB (Bron: Stone X & TradingView)

    forex usd rub oekraine russland rente

    Test een trading demo voor Futures of CFD-Forex

    Op een 240-minuten timeframe bewoog de prijs lager vanaf de recente highs in een neerwaartse wigformatie. Op 10 februari brak USD/RUB boven de bovenste trendline van de wig en bewoog naar het 61.8% Fibonacci retracement level vanaf de highs van 26 januari tot de lows van 10 februari, nabij 78.06. Het pair consolideert in een vlagformatie. Het koersdoel voor een vlag is de lengte van de vlaggenstok opgeteld bij het uitbraakpunt van de vlag. In dit geval ligt het koersdoel bij 78.87.

    4-uurs grafiek USD/RUB (Bron: Stone X & TradingView)

    forex usd rub traden whs russland oekraine

    Koop en verkoop USD/RUB in deze trading demo

    Hierboven ligt de hoogste stand van vandaag op 78.17. Daarboven is er horizontale weerstand op 78.56 en dan de hoogste koers van 26 januari op 80.42. De eerste steun ligt bij het 50-daags voortschrijdend gemiddelde bij 75.43 (zie dagelijks) en daarna bij de onderste trendlijn van de symmetrische driehoek op lange termijn bij 75.00. Het volgende steunniveau is het 200-daags voortschrijdend gemiddelde bij 73.61 (zie dagelijks).

    Of het nu zal liggen aan de Amerikaanse verwachtingen voor een renteverhoging tijdens de vergadering in maart of aan de krantenkoppen over de Russische invasie in Oekraïne, de USD/RUB zou deze week volatiel kunnen zijn. Het technische plaatje voor de korte termijn wijst op een opwaartse beweging bij het doorbreken van het vlagpatroon. Traders moeten echter voorzichtig zijn, want de prijs zou in beide richtingen scherp kunnen bewegen op de krantenkoppen over Rusland/Oekraïne.

    Wilt u Forex handelen?

    Dit is mogelijk met de Forex futures van de Chicago Mercantile Exchange. De broker www.whselfinvest.com staat bekend als één van de allerbeste futures brokers in Europa. Zeker een bezoek waard.



    "Ik heb meer dan 9.000 schoten gemist in mijn carrière. Ik heb bijna 300 wedstrijden verloren.
    26 keer werd mij toevertrouwd het winnende schot te nemen en ik miste. Ik heb keer op keer gefaald in mijn leven en dat is waarom ik slaag."


    - Basketbalspeler Michael Jordan
    Last edited by Forex Trader; 15-02-2022, 11:56.
Working...
X