Top Ad
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Wat is een gefragmenteerde markt?
Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Wat is een gefragmenteerde markt?

    Een gefragmenteerde markt is een sector die geen duidelijke leider heeft - in plaats daarvan strijden veel spelers om de suprematie. Lees hier alles over gefragmenteerde markten, en of ze handelsmogelijkheden bieden.

    Wat is marktfragmentatie?


    Marktfragmentatie is een situatie waarin een marktplaats veel verschillende groepen consumenten omvat, die elk om een uniek product vragen dat in hun specifieke behoeften voorziet. Wanneer marktfragmentatie optreedt, kan geen enkel product domineren.

    Het proces van marktfragmentatie betekent dat bedrijven zich moeten specialiseren om succes te hebben. Deze specialisatie maakt het voor één bedrijf zeer moeilijk om de andere achter zich te laten, wat tot een gefragmenteerde markt kan leiden.

    Restaurants en afhaalmaaltijden bijvoorbeeld worden vaak genoemd als klassieke voorbeelden van gefragmenteerde marktplaatsen. Consumenten gaan niet allemaal massaal naar één restaurant of afhaalmaaltijd, maar kiezen een optie op basis van keuken, prijs, locatie en meer. In deze omstandigheden wordt het voor één bedrijf erg moeilijk om een voorsprong te nemen op de anderen, waardoor de markt gefragmenteerd blijft.


    Voor- en nadelen van fragmentatie


    Fragmentatie lijkt misschien een boosdoener, maar deze markten hebben een aantal unieke voordelen. Het ontbreken van een duidelijke leider betekent vooral dat nieuwkomers snel winstgevend kunnen worden. Dit kan ook goed nieuws zijn voor beleggers en traders, want kleinere, goedkopere aandelen hebben meer kans op succes.

    Versnippering heeft echter ook nadelen. Het is misschien gemakkelijk om de markt te betreden, maar een dominante positie verwerven is, zoals we hebben gezien, uiterst moeilijk. Dit kan een plafond vormen voor de groei die bedrijven kunnen bereiken.

    Gefragmenteerde markt vs. geconcentreerde markt


    Een geconcentreerde markt is het tegenovergestelde van een gefragmenteerde markt. Hier wordt het landschap gedomineerd door één of twee grote spelers, wat het voor nieuwe ondernemingen erg moeilijk maakt om klanten aan te trekken.
    PNG
    Consumenten in een geconcentreerde markt hebben meestal zeer vergelijkbare behoeften, hetgeen betekent dat het gemakkelijk is om aan hun behoeften tegemoet te komen met één productlijn. Leveranciers van nutsvoorzieningen, bijvoorbeeld, hebben geen uiteenlopende reeks producten nodig om veel nieuwe klanten aan te trekken.

    Geconcentreerde markten worden vaak gemeten aan de hand van de concentratieratio (CR), die aangeeft hoeveel marktdeelnemers een bepaalde sector domineren. Een CR van drie betekent bijvoorbeeld dat slechts drie bedrijven de controle hebben over een bepaalde markt. Een CR van één betekent dat één enkel bedrijf een monopolie heeft.

    In tegenstelling tot gefragmenteerde markten worden geconcentreerde markten gezien als zeer weinig concurrerend. Een paar spelers hebben een enorm marktaandeel, wat innovatie kan ontmoedigen en tot hoge prijzen kan leiden.

    Een gefragmenteerde markt definiëren


    Er is geen strikte definitie van een gefragmenteerde markt. Er zijn echter wel een paar voorwaarden waaraan je meestal kunt zien of je er een hebt gevonden:

    Lage toetredingsdrempels


    Zoals we al hebben besproken, is het belangrijkste voordeel van een gefragmenteerde markt dat nieuwkomers gemakkelijk hun eigen niche kunnen maken en winstgevend kunnen beginnen werken. Als u dus een sector ziet waar voortdurend nieuwe bedrijven lijken op te duiken, is de kans groot dat u een markt heeft gevonden die gefragmenteerd is.

    Sterke innovatie


    Gesegmenteerde sectoren, met veel spelers en een sterke concurrentie, zijn vaak een broeinest van innovatie. Software, bijvoorbeeld, is vaak gefragmenteerd - met veel nieuwe bedrijven die de status quo doorbreken, waardoor gevestigde bedrijven de controle niet kunnen overnemen - en ziet vaak veel nieuwe doorbraken.

    Gebrek aan schaalgrootte


    Een van de nadelen van het bedienen van een gefragmenteerd klantenbestand is de moeilijkheid om te profiteren van schaalvoordelen. Met veel verschillende groepen consumenten die veel verschillende groepen producten voortbrengen, is het moeilijk om van dergelijke efficiëntieverbeteringen te profiteren.





    "Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je maar niet stopt"

    - Confusius -

    Last edited by SignalRadar; 21-06-2022, 15:36.
Working...
X