Top Ad
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Wizz Air - voorbeschouwing van de jaarresultaten
Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Wizz Air - voorbeschouwing van de jaarresultaten

    Wizz Air verwacht dat de vraag zich dit jaar zal herstellen tot boven het niveau van voor de pandemie, maar zal de maatschappij hiertoe in staat zijn?

    Wanneer zal Wizz Air zijn resultaten voor 2022 presenteren?

    Low-cost luchtvaartmaatschappij Wizz Air zal naar verwachting op woensdag 8 juni om 07:00 BST haar resultaten over het boekjaar 2022 bekendmaken.

    Het management is van plan een conferentiegesprek met beleggers te houden om 09:00 BST.

    Wizz Air Resultaten Consensus

    Voor het vierde kwartaal verwacht Wizz Air een operationeel verlies tussen 190€ en 210€ miljoen. Dit zou een lichte verbetering betekenen ten opzichte van het verlies van 213,6€ miljoen in het derde kwartaal, maar zou nog steeds hoger zijn dan het verlies van 145,2€ miljoen een jaar eerder. Analisten verwachten momenteel dat Wizz Air de verhoogde prognose niet zal halen en een verlies van 212,5€ miljoen zou kunnen boeken.

    Voor het gehele jaar verwacht Wizz Air een nettoverlies van tussen de 632€ en 652€ miljoen, een toename ten opzichte van het verlies van vorig jaar van 572,1€ miljoen. Analisten verwachten dat het verlies 637,4€ miljoen zal bedragen.


    Wizz Air - Voorbeschouwing van de jaarresultaten

    De aandelen van Wizz Air staan in 2020 meer dan 38% onder hun waarde van vóór de pandemie. De luchtvaartmaatschappij blijft in de herstelmodus na twee moeilijke jaren. Naar verwachting heeft Wizz Air het afgelopen jaar 26,7 miljoen passagiers vervoerd, meer dan het dubbele van de 10,2 miljoen passagiers die het jaar daarvoor met de luchtvaartmaatschappij vlogen. Toch blijft dit ver onder de 40,0 miljoen passagiers die Wizz Air in het boekjaar 2020, vóór de pandemie, vervoerde.

    De markten verwachten dat het aantal passagiers het niveau van vóór de pandemie zal overschrijden en in 2023 zal uitkomen op 52,2 miljoen. De luchtvaartmaatschappij zei in april dat zij haar capaciteit uitbreidt en dat het aantal beschikbare zitplaatskilometers tussen april en juni (Q1) ongeveer 30% boven het niveau van 2019 zal liggen. Tussen juli en september (Q2) wordt meer dan 40% boven het niveau van vóór de pandemie verwacht. Deze vooruitzichten worden ondersteund door het feit dat zowel de capaciteit als het aantal passagiers tussen maart en mei aanzienlijk zijn toegenomen ten opzichte van de voorgaande maand.

    De voor dit jaar geplande verbetering wordt echter door verschillende gevaren bedreigd. Ten eerste is Wizz Air meer blootgesteld aan de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Hun kernmarkten liggen in Centraal- en Oost-Europa. Het bedrijf heeft al enige capaciteit uit Oekraïne, Rusland en andere landen zoals Moldavië verplaatst.

    Ten tweede heeft Wizz Air zijn vloot verder uitgebreid (met 150 vliegtuigen eind december tegenover 137 slechts negen maanden eerder), waardoor het bedrijf de capaciteit zou moeten hebben om dit jaar een toename van de vraag aan te kunnen, maar die ook op de winst zou kunnen drukken als de vraag volatiel blijft of door nieuwe tegenwind wordt getroffen.

    Ten derde kondigde Wizz Air in april aan dat het ongeveer 36% van zijn geplande brandstofbehoeften tot augustus 2022 had afgedekt tegen een prijs van 1.130$ per ton om zich tegen stijgende prijzen te beschermen. De hoeveelheid gedekte brandstof is echter veel lager dan bij de Europese concurrenten, terwijl de prijs hoger ligt. Zo heeft easyJet bijvoorbeeld 71% van zijn brandstofbehoeften voor de komende zes maanden afgedekt tegen een prijs van slechts 619$ per ton, terwijl de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair 80% van haar brandstofbehoeften voor het lopende boekjaar heeft afgedekt, waarbij zij verklaart dat de vastgezette prijzen een "belangrijk concurrentievoordeel" opleveren. De zorg is dat Wizz Air door het gebrek aan hedging kwetsbaarder is voor stijgende kosten en moeilijker aan klanten kan doorrekenen, vooral in een omgeving waar alle luchtvaartmaatschappijen op prijs concurreren en klanten proberen terug te winnen.



    Wizz Air zei dat het zich in het nieuwe boekjaar zou concentreren op het maximaliseren van de inkomsten en het terugkeren naar de productiviteitsniveaus van vóór de pandemie. De analisten verwachten echter dat Wizz Air dit jaar in de rode cijfers zal blijven, met een operationeel verlies van 27,8€ miljoen en een nettoverlies van 109,9€ miljoen. Op korte termijn verwachten analisten dat het operationele verlies van Wizz Air in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar zal afnemen tot 75,2€ miljoen.

    Hoe zal het aandeel WIZZ Air evolueren?

    Aandelen in Wizz Air zijn sinds het begin van 2022 met meer dan 42% gedaald omdat de markten voorzichtig blijven ondanks de verbeterende vooruitzichten.

    Het aandeel test vandaag de steun op 2.713 pence die in maart en april werd bereikt en die, indien hij niet standhoudt, de deur zou openen naar het volgende niveau van 2.535 pence. Een daling onder dit niveau zou van groter belang zijn, aangezien het dieptepunt van 11 maanden dat begin maart werd bereikt, dan opnieuw in het spel zou komen en het aandeel opnieuw onder 2.420 pence zou kunnen dalen. De bearish RSI, ondersteund door een toename van het handelsvolume in de afgelopen 20 dagen, suggereert dat het aandeel verder onder druk zou kunnen komen te staan.

    Het aandeel moet het 50 EMA op 2.954 pence heroveren om vertrouwen te wekken om uit de recente neerwaartse trend te breken. Vanaf daar kan het zich richten op het hoogste punt in mei van 3.163 pence, het hoogste punt in april van 3.307 pence en dan het 100 EMA op 3.368 pence. Elke beweging daarboven zou belangrijker kunnen zijn en de prijs snel terug opdrijven naar het lange termijn voortschrijdend gemiddelde op meer dan 4.000 pence.

    De 21 makelaars die Wizz Air volgen, hebben gemengde meningen over het aandeel, maar over het algemeen zien zij een opwaarts potentieel van meer dan 32% ten opzichte van de huidige aandelenprijs met een gemiddeld koersdoel van 3.659,66 pence.

    evolutie aandeel wizz air
    Test het kosteloze demo account van WH Selfinvest.
    Last edited by SignalRadar; 09-06-2022, 09:41.
Working...
X