Top Ad
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Rivian 2021 vooruitzicht: Wat volgt er nu voor Rivian aandelen?
Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rivian 2021 vooruitzicht: Wat volgt er nu voor Rivian aandelen?

    Rivian staat voor de uitdaging om de productie op te voeren in een tijd waarin de toeleveringsketens onder druk staan en de kosten stijgen.


    Wanneer zal Rivian de winst over het vierde kwartaal van 2021 bekendmaken?

    Rivian zal de resultaten over het vierde kwartaal en het volledige jaar voor 2021 bekendmaken na het sluiten van de markten op donderdag 10 maart.

    Rivian Logo




    ​​Rivian 2021 winstvoorspelling

    Rivian ging vorig jaar november naar de beurs tegen een waardering van $ 66,5 miljard en na een wilde rit die de waarde opdreef tot $ 128 miljard, handelt het aandeel nu op een historisch dieptepunt en heeft het een waarde van slechts $ 38 miljard.

    De recente druk op de aandelen van Rivian is veroorzaakt door de huidige problemen met de toeleveringsketen die de hele auto-industrie treft. Er zijn tekorten aan halfgeleiderchips en onderdelen, de arbeidsmarkt blijft krap en er zijn geen tekenen dat de inflatie binnenkort zal afnemen. Dit heeft Rivian er niet alleen toe aangezet om zijn eerste productiecijfers teleur te stellen, maar ook om de prijs van zijn voertuigen eerder deze maand met ongeveer 20% te verhogen.

    Rivian begon in september met de levering van zijn R1T pick-up truck en slaagde er ook in om de eerste wagens te verschepen voordat het jaar voorbij was. Het bedrijf slaagde erin om 1.015 voertuigen te produceren en 920 van hen te leveren voor het einde van 2021. Dat was echter minder dan de doelstelling om ten minste 1.225 voertuigen te hebben gemaakt en 1.015 daarvan te leveren.

    Rivian R1T Pickup​CEO RJ Scaringe waarschuwde eind vorig jaar dat het wereldwijde tekort aan chips de "pijnlijkste" hindernis was die moest worden genomen om de productie te verhogen. Het bedrijf heeft, net als anderen op de markt, een aantal chips vervangen door meer eenvoudige en beschikbare versies om de knellende voorraden op te vangen, maar het bedrijf heeft gezegd te verwachten dat het chipschaarste gedurende heel 2022 een probleem zal blijven.

    Het moeilijke klimaat bereikte vorige week het kookpunt voor Rivian, toen het aankondigde de prijs van zijn R1T-truck te verhogen tot ongeveer $ 79.500 van $ 67.500 en zijn R1S SUV tot $ 84.500 van $ 70.000 om de stijgende kosten in het hele bedrijf tegen te gaan. Rivian verdedigde zijn beslissing en benadrukte dat de gemiddelde prijs van een nieuw voertuig in de VS met ongeveer 30% is gestegen sinds het zijn oorspronkelijke prijs vaststelde en voorbestellingen voor de R1T begon te nemen in 2018.Nadat Rivian woede had gezaaid bij diegenen die reeds tegen aanzienlijk lagere prijzen hadden besteld, maakte het snel een ommezwaai en zei dat de nieuwe hogere prijzen alleen zouden gelden voor bestellingen die na begin maart werden geplaatst.

    De grootste vraag die de prijsstijging oproept is of het de vraag zal beïnvloeden. Rivian heeft de voorbestellingen in een indrukwekkend tempo zien toenemen, van slechts 48.000 medio december tot 71.000 medio december. De voorbestellingen zouden in de laatste weken van december en begin 2022 snel zijn blijven stijgen, hoewel beleggers de komende kwartalen goed in de gaten moeten houden of de prijsverhogingen op de vraag hebben gewogen.

    Het besluit om de prijzen te verhogen was voor Tesla-baas Elon Musk ook aanleiding om het bedrijf op Twitter een hak te zetten. Hij reageerde op het besluit door te waarschuwen dat Rivian's "negatieve brutomarge onthutsend" zal zijn en waarschuwde dat het voor andere bedrijven "bijna onmogelijk" is om een betaalbare elektrische pick-uptruck te lanceren, aangezien Tesla zijn eigen Cybertruck tot 2023 heeft uitgesteld.

    Deze voorbestellingen zijn exclusief het commerciële segment van Rivian, dat wordt versterkt door zijn Electric Delivery Vehicle (EDV), ontworpen voor bedrijven die hun wagenpark milieuvriendelijk willen maken. Amazon, dat met een belang van bijna 20% een belangrijke aandeelhouder is van Rivian, heeft al 100.000 EDV's besteld. Hoewel het om een meerjarige deal gaat die pas eind 2025 volledig zal zijn uitgevoerd, zou Rivian bij de resultatenrapportage deze week moeten bevestigen dat de eerste EDV's aan Amazon zijn geleverd.

    Rivian heeft de capaciteit om aan de huidige vraag te voldoen aangezien hun fabriek in Illinois tot 150.000 voertuigen per jaar kan produceren en die fabriek al tot 200.000 wordt uitgebreid. Er zit nog meer in de pijplijn, want Rivian heeft plannen bekendgemaakt voor de ontwikkeling van een tweede fabriek van 5 miljard dollar in de staat Georgia, die op zijn hoogtepunt 400.000 voertuigen per jaar zal kunnen produceren. De eerste voertuigen zullen naar verwachting in 2024 van de nieuwe productielijnen rollen.

    Omdat de leveringen nog steeds toenemen, zullen beleggers deze week niet in de eerste plaats kijken naar de financiële resultaten. Analisten denken dat de eerste leveringen in de laatste drie maanden van 2021 het bedrijf ongeveer 64 miljoen dollar hebben opgeleverd. Het Ebitda-verlies voor het kwartaal zal naar verwachting uitkomen op 904,3 miljoen dollar en het nettoverlies zal onderaan de streep uitkomen op 1,83 miljard dollar.

    Voor het volledige jaar in 2021 zullen de inkomsten ongeveer gelijk zijn aan wat in het laatste kwartaal werd gerealiseerd, terwijl het Ebitda-verlies naar verwachting $2,76 miljard zal bedragen en het nettoverlies $4,07 miljard.

    De liquiditeit blijft sterk aangezien Rivian eind september over ongeveer $19,9 miljard aan liquide middelen beschikte nadat de $13,5 miljard aan IPO-opbrengsten en $1,2 miljard aan leningsnota's waren meegerekend, hoewel deze op dat tijdstip nog niet formeel gedekt waren.
    Tesla

    Het is nog vroeg voor Rivian, dat zich richt op de lange termijn. Rivian heeft de ambitie om tegen 2030 10% van de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen te veroveren. Slechts twee bedrijven - Tesla en VW Group - hebben op dit moment meer dan 10% van de EV-markt in handen, volgens gegevens van Statista.

    ​Het is belangrijk om te onthouden dat de verkoop van EV's momenteel slechts een fractie uitmaakt van de totale wereldwijde verkoop van voertuigen en dat de markt tegen het einde van het decennium aanzienlijk groter zal zijn. Volgens schattingen van Deloitte werden er in 2020 wereldwijd slechts 2,5 miljoen elektrische voertuigen verkocht, maar zal dit aantal groeien tot 11,2 miljoen in 2025 en tot meer dan 31 miljoen in 2030. Maar de concurrentie wordt heviger, met honderden nieuwe EV-modellen die alleen al in 2022 op de markt zullen komen. Ook Ford zal naar verwachting dit jaar zijn eigen F-150 elektrische pick-up truck lanceren, die rechtstreeks zal concurreren met de R1T. Ford bezit 12% van Rivian, maar de twee werken niet samen.

    Tesla's aandelen werden zeer gevoelig voor kwartaalleveringen en -resultaten toen het in de groeimodus zat en vocht om duurzaam en winstgevend te worden, en de markten kunnen een gelijkaardige trend verwachten voor Rivian nu het toetreedt tot de race in de markt van elektrische voertuigen. De belangrijkste invloed op het aandeel Rivian in het komende jaar en daarna zal het groeitempo zijn dat het kan leveren.


    Wat is de volgende stap voor RIVN aandelen?

    Het Rivian-aandeel bleek zeer volatiel tijdens de eerste maand van zijn bestaan als beursgenoteerde onderneming, voordat het in een neerwaartse trend terechtkwam die het aandeel de voorbije drie maanden geleidelijk naar beneden heeft geduwd.

    Het feit dat de neerwaartse trend sinds begin maart versneld is en dat het aandeel deze week verschillende nieuwe laagste waarden heeft bereikt, suggereert dat het aandeel nog verder zou kunnen dalen alvorens een bodem te vinden. Dit wordt nog versterkt door het feit dat de volumes zijn toegenomen, wat erop wijst dat de huidige neerwaartse trend aan momentum wint.

    Er is echter ruimte voor aandelen om op te veren, terwijl de langere downtrend in het spel blijft. Een beweging boven de low van januari op $53 zou kunnen helpen om vertrouwen te geven dat de huidige trend aan het keren is en dat het hogere grond kan vinden.




    "Beleggen is eenvoudig,maar niet gemakkelijk."

    - Warren Buffet -
    Last edited by SignalRadar; 09-03-2022, 20:53.
Working...
X